به گزارش راهبرد معاصر، صبح امروز ۳۰ مرداد ماه جلسه بررسی صلاحیت وزرای دولت سیزهم آغاز شد. در این جلسه رئیس جمهور در سخنانی اظهار داشت: معلمان و فرهنگیان مساله محوری دولت هستند و طرح رتبه بندی معلمان، توجه به سند تحول آموزش و پرورش، توجه به مساله شورای عالی آموزش و پرورش و رابطه خانه و مدرسه از برنامههای مهم دولت سیزدهم در وزارت آموزش و پروش است.
بر اساس آخرین اخبار رتبه بندی معلمان علیرضا منادی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بیش از ۱۰۰ سال از آغاز سبک نوین آموزش در ایران میگذرد، اما در طول این سالها تنها جایگاه اساتید دانشگاهها مشخص شده و همچنان جایگاه معلمان در سیستم آموزشی مشخص نبود و شکاف زیادی بین جایگاه معلم و استاد وجود داشت. اکنون لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون آموزش مجلس تصویب شد و بر این اساس نسبت به شایستگی، تخصص، حرفهایگری و کسب امتیازات لازم در رتبه بندی پنجگانه به ترتیب از بدو استخدام تا ۲۱ سال سابقه معلمی شامل آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم طبقه بندی شد.
علیرضا منادی با بیان اینکه معلمان هر پنج سال یک رتبه و در مناطق محروم، مرزی و عشایری هر چهار سال یک رتبه ارتقا مییابند، افزود: بر اساس سیاستهای ابلاغی مجموع حقوق و مزایای رتبههای پنج گانه معلمان همه ساله از ۸۰درصد مجموع حقوق و مزایای اعضای هیات علمی دانشگاهها خواهد بود و این موضوع تبدیل به قانون شد.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجموع حقوق و مزایای رتبههای مندرج در لایحه رتبه بندی معلمان نباید کمتر از ۸۰ درصد از حقوق اعضای هیات علمی رتبه متناظر در وزارت علوم با در نظر گرفتن استان و شهر محل خدمت باشد در واقع استادیار معلم باید ۸۰ درصد حقوق استادیار دانشگاه را دریافت کند.
منادی درخصوص رتبه بندی معلمان بازنشسته نیز گفت: دولت مکلف است همه امتیازات قانون خدمات کشوری را در مورد معلمان اعمال و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز لزوم تمام وقت شدن معلمان را اجرایی کند و لذا حقوق معلمان بازنشسته نباید کمتر از ۹۰ درصد معلمان همتراز شاغل باشد. تا ۲ هفته آینده احتمالا این مصوبه کمیسیون آموزش در لایحه رتبه بندی در نوبت صحن قرار میگیرد.
منادی اظهار کرد: این لایحه در ابتدا ۱۱ بند داشت که مورد قبول مجلس قرار نگرفت، اما لایحه را با حساسیت بیشتری در مجلس پیگیری کردیم. قرار بود معلمان در گروههای یک تا پنج تقسیم بندی شوند، ولی پیشنهاد دادیم بجای عدد از عناوینی مانند عناوین اساتید دانشگاه استفاده شود.
وی گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون آموزش، معلمان جدید در بدو ورود به آموزش و پرورش، در صورت داشتن مدرک لیسانس، به عنوان آموزشیار معلم، مدرک فوق لیسانس، مربی معلم و مدرک دکترا، استادیار معلم رتبه بندی شوند. در این طرح حقوقها نباید بیش از ۲۰ درصد بین ۲ رتبه فاصله داشته داشته باشند، معلمان باید برای رسیدن به رتبه دانشیارمعلم حداقل ۱۵ سال سابقه و برای رسیدن به رتبه استادمعلم ۲۱ سال سابقه داشته باشند در حالیکه در لایحه ارائه شده دولت این مدتها به ترتیب ۲۰ و ۲۶ سال بود.
وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: در برنامههای چهار سالهام سعی کردهام برای اجرایی شدن سندتحول بنیادین چهار محور اصلی «مدیریت و راهبری»، «معیشت و منزلت معلمان »، «کیفیت آموزشی» و « عدالت آموزشی» را تعیین و با تمرکز بر این محورها، اقداماتی را برای تحقق اهداف در این چهار ۴ سال و سال های بعد انجام دهم.
حسین باغگلی در نشست با مدیران کل آموزش و پرورش استان ها که در بستر مجازی و از طریق «شبکه شاد» برگزار شد ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، اظهار کرد: سال تحصیلی گذشته به دلیل شیوع کرونا، برای همکاران ما در لایه های مختلف آموزشی، سالی پرکار و سخت بود که در آن با چالش های زیادی روبرو شدیم و امیدوارم بتوانیم با کمک شما و حمایت خانواده ها، سال جدید را به صورت حضوری آغاز کنیم.
وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم ضمن تشکر از زحمات دکتر حاجی میرزایی و آرزوی سلامتی برای همه فرهنگیان افزود: بسیاری از مدیران کل استان ها در این نشست، به آرامشی که با حضور آقای حاجی میرزایی در آموزش و پرورش ایجاد شده بود، اشاره کردند و من نیز تلاش خواهم کرد تا با همدلی و حمایت شما همکاران فرهنگی، این آرامش را حفظ کنم و با حمایت شما حرکت رو به جلو داشته باشم.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اجرای سند تحول بنیادین در گام دوم انقلاب تصریح کرد: سال هاست که برای بهبود فضای تربیتی در کشور تلاش های مستمری صورت گرفته است. بهطور قطع هرکدام از مسئولان از گذشته تا به امروز گامی را در این مسیر برداشتهاند و من هم انشاءالله بعد از این تلاش خواهم کرد با یک حرکت جهادی، همکاری و دوستی، گام های لازم را برای پیشبرد و تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت طبق سند تحول بر دارم و فرمان مقام معظم رهبری را در جهت اجرایی شدن سند تحول بنیادین عملی کنم و اجرای این سند را در دستور کار این وزارتخانه قرار دهم.
وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم با اشاره به تفاوت های دو حوزه نظری و عملی گفت: در بسیاری از مواقع در عرصه نظر سخنان آرمانی بیان می شود که اجرایی شدن آنها در حوزه عمل بسیار سخت است و به مقدماتی نیاز دارد و یا اصلاً اجرایی شدن آنها ممکن نیست بنابراین ما به یک حلقه واسط بین دنیای عمل و نظر نیاز داریم که زبان و بستر عمل را برای اجرایی شدن حوزه نظر، فراهم سازد و برای تحقق این امر، لازم به همکاری و همدلی فرهنگیان است.
وی با اشاره به ظرفیت بالای فرهنگیان در پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت اظهارکرد: به آقای رئیس جمهوری قول داده ام که فرد یا افرادی را برای اداره کردن آموزش و پرورش، از خارج از دستگاه تعلیم و تربیت انتخاب نکنم بلکه باورم این است که در بین یک میلیون فرهنگی این سازمان، همکاران بسیار با ظرفیتی داریم که می توانند در میدان عمل، بسیار توانمند عمل کنند و در این میان نیاز دارم که همکاران فرهنگی سراسر کشور مرا مانند برادر بدانند و از من حمایت کنند تا با کمک و حمایت آنان بتوانم مسائل حوزه آموزش و پرورش کشور را حل کنم.
باغگلی با اشاره به جایگاه و اهمیت آموزش و پرورش در بین دستگاه های اجرایی کشور گفت: مسأله ما این نیست که اولویت آموزش و پرورش در کشور به عنوان اولویت اول و یا دوم در نظر گرفته شود بلکه مسأله این است که همه ما باید به این مهم برسیم. آموزش و پرورش، بستری است که برای هر امری، اقدامی و یا اولویتی می تواند بهترین پایگاه و بستر باشد بنابراین اگر ما یک جامعه ای با اقتصاد پایدار می خواهیم، باید از آموزش و پرورش با این ظرفیت بزرگ و عظیم استفاده کنیم تا زمینه تربیت نسلی که بتواند اقتصادی پویا و فعال را عملیاتی کند، فراهم آوریم.
وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم افزود: حتماً همه ما می پذیریم که اگر قرار است امنیت در کشور ما دارای اولویت شود، باید آموزش و پرورش کمک کند که هویت دینی و ملی نسل جاری و آینده تأمین شود و تنها در این صورت است که مسأله تأمین امنیت در کشور به صورت خودکار حل خواهد شد بنابراین از این حیث تعلیم و تربیت موضوعیت دارد که تمام اتفاقاتی که در یک جامعه در حال و آینده رخ می دهد، به این موضوع که در تربیت نسل آینده چگونه عمل کرده ایم؟ بستگی دارد.
وی با اشاره به حاکمیتی بودن دستگاه تعلیم و تربیت در سراسر دنیا گفت: در هیچ کجای دنیا نمی توانیم شاهد این باشیم که دولت ها و حکومت ها نظام تعلیم و تربیت خود را رها کنند. این موضوع برای تمام کشورها یک موضوع حاکمیتی است و علت، این است که انتقال فرهنگ جامعه به نسل بعد از گذرگاه تعلیم و تربیت می گذرد بنابراین آموزش و پرورش دولتی، مسأله بسیار مهمی است و همه ما باید دست به دست هم دهیم و کمک کنیم که در این مسیر بتوانیم تعلیم و تربیت کشور را به جلو هدایت کنیم.
باغگلی با اشاره به زمان بَر بودن اجرای دقیق سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش تصریح کرد: من عضو پژوهشگران سند تحول بنیادین بوده ام و سال ها وضعیت تربیت دینی و اخلاقی کودکان و نوجوانان ایرانی را مطالعه کرده ام. از این رو در برنامه هایی که خدمت آقای رییس جمهوری ارائه کرده ام به او گفته ام که اگر کسی مدعی شد که میتواند طی چهار سال سند تحول بنیادین را اجرا کند، قبول نکنید چون هم ابعاد سند برای اجرایی شدن خیلی گسترده است و هم فرهنگ، زیربنا و ملزوماتی می خواهد که آماده شدنشان زمان بر است بنابراین در برنامه هایم برای این چهار سال سعی کرده ام در چهار محور، چهار قله ایجاد کنم و با تمرکز بر این محورها پس از تأیید رییس جمهوری اقداماتی را برای اجرایی شدن سند تحول در این چهار سال و سال های بعد انجام دهم.
وی محور اول برنامه های خود را «حوزه مدیریت و راهبری» دانست و گفت: در این حوزه بر اساس رویکرد سند تحول لازم است به سمت «کاهش تمرکز» پیش برویم و تصمیم گیری ها را در سطوح پایین تر، مبتنی بر شرایط و بر اساس معیار و اصول نظام تعلیم و تربیت حمایت کنیم. لازم است دولت به ما در مدیریت و راهبری کمک کند. سهم سایر دستگاه ها که در سند تحول بنیادین معلوم شده، در نظر گرفته شود و جامعه به این نتیجه برسد که مسئولیت تربیت نسل آینده تنها بر عهده آموزش و پرورش نیست. در مفهوم عمومی و کلان تربیت، تمام دستگاه ها سهم دارند و آموزش و پرورش باید به عنوان فرمانده تعلیم و تربیت از حیث محتوا شناخته شود و دستگاه های دیگر مبتنی بر این سیستم فرمانده ای از نظام آموزشی کشور حمایت کنند.
باغگلی «محور معیشت و منزلت معلمان» را محور دوم اجرایی شدن سند تحول بنیادین دانست و اظهارکرد: من معتقدم که «تعلیم و تربیت تخصص و معلم یک متخصص است.» جامعه باید همچنان که به تخصص هایی مثل پزشکی و مهندسی احترام می گذارد، به تخصص معلمی نیز احترام بگذارد و معلمان را در جایگاه متخصصان ببیند. این گفتمان سازی، باید در درجه اول در سطح دولت و بعد در سطح جامعه پیگیری شود تا به نتیجه مطلوب برسد.
وی گفت: تا زمانی که مسائل معیشتی معلمان از طریق دولت حل و فصل نشود. نمی توان انتظار داشت که شأنیت معلمان در جامعه پذیرفته شود. لذا پیگیری «طرح رتبه بندی» حتماً در دستور کار ما قرار خواهد گرفت البته نگاه تخصصی که از آن صحبت کردیم با استفاده از ظرفیت های رتبه بندی به ما کمک خواهد کرد که کیفیت توانمندی های معلمانمان در این مسیر افزایش پیدا کند.
وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم ادامه داد: محور سوم، «کیفیت آموزش» است. به رغم تمام تلاش های انجام شده، بنا به دلایل مختلف کیفیت آموزشی هنوز به سطح مطلوب خود نرسیده است و اگر ما رتبه بندی را خوب انجام دهیم و زمینه انگیزه بخشی به معلمان برای تحرک در طبقات رتبه بندی را فراهم کنیم، می توانیم امیدوار باشیم که کیفیت آموزشی افزایش یابد.
باغگلی افزود: تجربه کرونا به ما نشان داد که معلمان هم انگیزه و هم ظرفیت توانمند شدن را دارند. کرونا علیرغم تمام چالش هایی که برای دستگاه تعلیم و تربیت ایجاد کرد، به معلمان کمک کرد تا توانمندی های خود را در استفاده از تکنولوژی افزایش دهند و باید مراقب باشیم که پس از این بیماری، همچنان در تکنولوژی پیشرفت کنیم و به روز شویم و خدایی نکرده به عقب بر نگردیم.
وی از «اجرای عدالت آموزشی» به عنوان چهارمین محور سند تحول بنیادین نام برد و گفت: برای اجرایی سازی «عدالت آموزشی»موضوعات و بخش هایی داریم که نیازمند توجه ویژه هستند و این توجه ویژه را در دستور کار قرار داده ایم.
وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم در پایان ضمن تشکر از اخلاص عمل و حمایت حاجی میرزایی - وزیر کنونی آموزش و پرورش - تصریح کرد: من از شرایط سختی که پیش رو داریم، مطلع هستم و اطمینان دارم با همکاری و همدلی یکدیگر می توانیم این سختی ها را پشت سر بگذاریم و به اجرایی شدن سند تحول کمک کنیم. باور قلبی من این است که به رغم تمام نقدهای صورت گرفته، جهت گیری سند تحول در مقوله تربیت از ویژگی و کیفیت بالایی برخوردار است و سعی خواهیم کرد با کمک یکدیگر اصلاحات لازم بر سند تحول بنیادین را انجام دهمیم و طبق فرمایش مقام معظم رهبری بدون توقف در مسیر اجرایی شدن سند تحول پیش برویم